Hoppa till huvudinnehåll

Effektivare behandling av spelberoende med hjälp av AI

Inom Alna, en del av Feelgood-koncernen och specialiserad på skadligt bruk i arbetslivet, har inkommande samtal om stöd ökat med 28 procent under pandemiåret. Samtalen rör bland annat spelberoende och Alna stärker därför sitt erbjudande inom det området med en behandling där beteendeanalys kombineras med digital teknik.

Skadligt bruk och beroende av olika slag är viktigt att identifiera, behandla och förebygga. Med hjälp av digital behandling och utbildningar ökar tillgängligheten i hela landet för både medarbetaren och arbetsgivaren.

- Spel och alkohol är en utmaning för många som arbetar hemifrån då det är lätt att hamna i isolering utan sina vanliga rutiner. Inom Alna ser vi vad spelberoendet har för konsekvenser för våra kunder och för individen. Därför är det viktigt att kunna erbjuda tillgängliga och effektiva insatser, vilket vi nu gör genom att stärka upp digitalt med hjälp av Sustainable Interaction, säger Anna Thulin, VD för Alna.  

Sustainable Interaction, som arbetar i skärningspunkten mellan psykologi och teknik tillhandahåller en unik behandlingsmetod där man med hjälp av AI analyserar individens beteende och triggers, det vill säga vad som driver individen att spela, för att sedan kunna sätta in bäst lämpad behandling.

- Förutom de positiva resultat vi har, ser vi att formatet tilltalar en yngre målgrupp; en målgrupp som har högre krav på relevans och tillgänglighet. Genom att ge dem effektiva verktyg ser vi också att behandlingsprocessen blir mer dynamisk, anpassad och dessutom kortare, säger Anna Thulin.

 

För mer information kontakta:

Anna Thulin, VD Alna och COO Feelgood, 070-770 21 95, anna.thulin@feelgood.se
Åsa Rex Nygård, marknads- och kommunikationschef Feelgood, 070-728 56 50, asa.rexnygard@feelgood.se