Hoppa till huvudinnehåll
Natur kvinna

Hållbarhet Feelgood bidrar till målen för hållbar utveckling

Hållbarhet är kärnan i Feelgoods verksamhet. Vi arbetar för att främja hälsa och hållbara arbetsplatser, hållbara chefer och hållbara medarbetare. Vi arbetar för ett hållbart samhälle, för att främja hållbara affärer och för att minimera vår miljöpåverkan. 

Varje dag arbetar vi för att våra kunder ska vara Sveriges friskaste. Det gör vi bland annat genom systematiskt och förebyggande arbete med arbetsmiljö, ledarskap, medarbetarskap och hållbar hälsa. För oss är det lika viktigt att se till att våra medarbetare har en stadig grund för att kunna arbeta hållbart och främja miljön genom metoder, riktlinjer, värderingar och kunskap. 

Vi skapar även positiva effekter i hela samhället genom att stödja våra kunders arbete med förebyggande, främjande och rehabiliterande insatser i arbetsmiljö och hälsa. 

Vi minimerar vår miljöpåverkan i alla våra verksamheter och i vårt dagliga arbete och vi främjar etiska affärsprinciper genom hela vår värdekedja. 

Vårt hållbarhetsarbete styrs av vår uppförandekod, våra värderingar, strategiska mål och hållbarhetsmål, som är viktiga för vår verksamhet, våra intressenter och våra kunder. Vi följer upp resultaten av vårt hållbarhetsarbete utifrån fastslagna mål med fastslagna mätmetoder och rapportera detta både internt och externt.

Feelgood arbetar alltid enligt de lagar och förordningar som gäller för vår verksamhet. Förutom att följa tillämplig lagstiftning följer vi allmänt erkända etiska standarder, som FN:s Global Compact-principer.

Vi främjar FNs globala mål

Vi har analyserat vår verksamhet och affärsplan i förhållande till FN:s mål för hållbar utveckling – de globala målen. Bland de 17 globala målen har vi valt ut sex stycken som är viktigast och mest prioriterade att främja i vårt arbete. 

3. God hälsa och välbefinnande

– Säkerställa hälsosamma liv och främja välbefinnande för alla i alla åldrar

Detta är vårt viktigaste mål för hållbar utveckling eftersom vi med vår verksamhet har möjlighet att bidra till människors hälsa och välmående. Vår vision är Sveriges friskaste kunder. Våra tjänster och erbjudande är uppbyggda för att hjälpa våra kunder att nå sina arbetsmiljömål och stötta deras medarbetare i till bättre hälsa.

Inom Feelgood agerar vi utifrån att vi alla är varandras arbetsmiljö. Vi har ett gemensamt ansvar för att skapa en trygg, trivsam och inkluderande arbetsplats. Var och en har också ett eget ansvar i egen hälsa och säkerhet.

4. God utbildning

– Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla

Feelgood är ett kunskapsföretag som bidrar med kunskaper och råd till våra kunder och kundanställda. Feelgood är ledande inom utbildning arbetsmiljö och hälsa. På så sätt bidrar vi till att våra kunder når sina mål inom kunskapshöjning och kompetensutveckling.

Feelgood är också en lärande organisation och alla har ett eget ansvar för aktivt lärande, aktiv omvärldsbevakning och att dela med sig av sina kunskaper. En del i detta är den kompetensutveckling som vin som arbetsgivare erbjuder våra medarbetare.

8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

– Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla

Med hjälp av våra tjänster kan våra kunder minska sjukfrånvaro och ohälsa samt bevara och förbättra arbetsförmågan bland deras medarbetare. Därigenom hjälper vi våra kunder att nå sina finansiella mål.

Med vår verksamhet förebygger vi ohälsa, vilket även gynnar samhället i stort. Vår verksamhet skapar jobbtillfällen och bidrar till samhällsutveckling genom skattemedel.

12. Hållbar konsumtion och produktion

– Säkerställa hållbara konsumtions- och produktionsmönster

13. Bekämpa klimatförändringar

– Vidta omedelbara åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna och dess konsekvenser

Vi arbetar utifrån de globala målen om att minska klimatavtrycket och vårt huvudmål är noll utsläpp till 2030. I det ingår att vi ska minska utsläppen och miljöpåverkan från vår verksamhet genom att ställa om till grön el, använda transportmedel med låga utsläpp, minska affärsresande och minska vårt avfall.

Vi hjälper även våra kunder att minska sitt klimatavtryck pga resande genom att erbjuda digitala leveranser, digitala besök och digitala möten.

16. Fredliga och inkluderande samhällen

– Främja fredliga och inkluderande samhällen för hållbar utveckling, tillhandahålla tillgång till rättvisa för alla samt bygga upp effektiva, och inkluderande institutioner med ansvarsutkrävande på alla nivåer

Att agera etiskt och ansvarsfullt är en självklar del av Feelgoods verksamhet och värderingar. Vår uppförandekod och leverantörsuppförandekod hjälper oss att säkerställa att vi handlar i enlighet med våra värderingar, interna riktlinjer och gällande lagar. Uppförandekoderna stödjer en företagskultur som tar hänsyn till etiska perspektiv och en god arbetsmoral.

Med vår verksamhet och vårt erbjudande till kunder bidrar vi även till deras etiska arbete i att motverka diskriminering och kränkande särbehandling.