Allmänna användarvillkor för mobilapplikationen Feelgood, "Feelgood-appen"
Senast uppdaterade 2022-12-15
Dessa Användarvillkor ("Villkoren") gäller mellan Feelgood Företagshälsovård AB, org. nr 556185-6385, ("Feelgood" eller "vi" i någon form) och dig som användare ("Användaren" eller "du" i någon form) av Feelgood-appen ("Appen") inklusive de Tjänster och Funktioner som beskrivs i dessa Villkor. För att kunna använda Appen krävs att du accepterar dessa Villkor i samband med att du loggar in, vilket innebär att du ingår ett Avtal med oss. Det är därför viktigt att du läser Villkoren noggrant. Genom att ingå Avtal med oss, bekräftar du att du har läst, förstått och accepterat Villkoren.
Vi jobbar ständigt med att förbättra vårt erbjudande och med att utveckla nya Tjänster och Funktioner i Appen. Omfattning och innehåll i Tjänster och Funktioner i Appen kan därmed komma att ändras. Detta kan innebära förändringar i detta Avtal. I dessa fall kommer vi be dig acceptera uppdaterade Villkor innan du kan använda Appen i inloggat läge igen.
1. Appens Tjänster och Funktioner
När du är inloggad är Appen samlingsplatsen för dina personliga kontakter med Feelgood. Vad du har för kontakt med Feelgood beror på var du jobbar, var din partner jobbar, men även dina egna val. Om du har fått tillgång till Appen kan du fortsätta använda den även om du inte längre har företagshälsovård hos Feelgood via din arbetsgivare, men utan tillgång till samtliga Tjänster och Funktioner. (Är du chef eller jobbar inom HR i en organisation som har Avtal med Feelgood, läs vidare längst ner på den här sidan.)
En del Tjänster och Funktioner är aktiva direkt när du loggar in, medan andra aktiveras av dig efter det att du loggat in. De Tjänster du själv aktiverat kan du även avaktivera.
Tjänster och Funktioner som aktiveras för alla Användare direkt vid inloggning:
- Självskattningstester (t.ex. om alkoholvanor och utmattning)
Tjänster och Funktioner du kan ha tillgång till genom din arbetsgivare och som i så fall är aktiva direkt vid inloggning:
- Plattform för digitala besök (video och chatt) – säkra meddelanden och säker videouppkoppling med personal inom företagshälsovården. Plattformen är tillgänglig via en integrerad webbläsare i Appen
- Tidsbokning – Tidsbokningsinformation för besök hos oss som företagshälsovård samt möjlighet att avboka och boka om tider
- Frisklinjen – Sjuk- och friskanmälan samt sjukvårdsrådgivning
- Hitta oss – Sökfunktion för att hitta till en av Feelgoods företagshälsovårdsenheter
Tjänster och Funktioner du kan ha tillgång till genom din arbetsgivare eller genom din partner, men som du själv måste välja att aktivera (och som du också kan stänga av):
- Feelgood Plus – Privathälsa – Digitala vårdtjänster och snabb tillgång till ortopediska operationer för dig själv, dina barn under 18 år samt en partner. För Feelgood Plus gäller specifika Användarvillkor som du behöver godkänna i samband med aktivering. Du kan läsa dem nu om du vill.
- Vaccinationer – Om du väljer att aktivera tjänsten i Appen kommer du kunna ta del av den information och de tillhörande tjänster om vaccinationer som närmare anges i Appen.
2. Våra uppgifter om dig
Det är bara registrerade användare som kan logga in i Appen. Du är en registrerad användare hos Feelgood om vi har fått uppgift från din arbetsgivare eller din partner om att du har rätt att använda någon av våra Tjänster, eller om du fått en företagsspecifik aktiveringskod från din arbetsgivare. Om du har börjat använda Appen kommer vi inte avregistrera dig även om du inte längre har företagshälsovård hos Feelgood via din arbetsgivare. Vi vill informera dig om att vi kan komma att ge de arbetsgivare som har avtal med oss möjligheten att bekräfta att personer som angett deras aktiveringskoder är anställda av dem. Om du ser att uppgifter om vem som är din arbetsgivare inte stämmer, så ska du i första hand kontakta din arbetsgivare eller f.d. arbetsgivare för uppdatering av uppgiften om din anställning. Dessa ska därefter i sin tur meddela Feelgood.
De uppgifter vi eventuellt har om dig – t ex om tidsbokning för besök hos Feelgood företagshälsovård, sjukskrivning eller VAB, eller kartläggningsenkät att fylla i – är uppgifter som vi har i egenskap av företagshälsovårdsleverantör till din arbetsgivare. Dessa uppgifter lagras inte i själva Appen, men du kan få tillgång till uppgifterna via Appen om du är inloggad.
Uppgifter om vaccinationer hämtas från Feelgoods journalsystem (om du i Appen väljer att göra det) och du kan också själv registrera uppgifter om vaccinationer via Appen. Registrerade vaccinationsuppgifter hanteras i ett separat register och blir inte del av din patientjournal.
Utöver de kontaktuppgifter Feelgood mottagit från din arbetsgivare kan du även själv registrera en email och ett mobilnummer via Appen. Dessa kontaktuppgifter används inte av Feelgood inom företagshälsovården men kan användas i samband med information om och tjänster inom privathälsa som erbjuds av Feelgood.
3. Tillhandahållande av Tjänster och Funktioner
Appens Tjänster och Funktioner tillhandahålls i enlighet med Avtalet samt gällande lagstiftning och tillämpliga regelverk. Du kan själva aktivera/avaktivera vissa Tjänster och Funktioner i Appen.
Feelgood strävar efter att Appen ska ha hög tillgänglighet. Målsättningen är att du ska kunna använda Appen och logga in dygnet runt, året om. Oförutsedda avbrott eller planerade avbrott i form av underhåll kan dock ske. Vi garanterar inte kontinuerlig, oavbruten eller säker tillgång till Appen eller till Appens Tjänster och Funktioner.
Vi ansvarar inte heller för innehåll, funktionalitet och tillgängligheten på webbplatser som länkats till Appen eller data från tredje part. Vi ansvarar inte heller för att de uppgifter som du själv registrerar via Appen är korrekta.
Innehåll som publiceras i Appen utgör ett komplement till den medicinska rådgivningen som vårdgivare lämnar och är inte avsett att användas i stället för en läkares bedömning, diagnos eller behandling för någon sjukdom.
Om du har tillgång till Tjänster och Funktioner i Appen genom din arbetsgivare eller din partners arbetsgivare, upphör tillgången så snart den aktuella arbetsgivarens Avtal med Feelgood upphör eller så snart Feelgood blir informerade om upphörandet av den anställning (din eller din partners) som utgör grund för vårt åtagande.
4. Information från Feelgood
Feelgood kan skicka information till dig om tjänster, tips och råd vad gäller din privathälsa. Information skickas endast till dina kontaktuppgifter som du själv registrerat i Appen.
5. Immateriella rättigheter
Alla immateriella rättigheter som används i, har inkorporerats i, eller tillhandahålls genom Appen, exempelvis upphovsrätter, uppfinningar, design, varumärken, företagsnamn och know-how, samt övriga rättigheter, material och data däri, däribland dokument, registerinformation och liknande, inklusive dessa Villkor, innehas av Feelgood eller en tredje part. Om och när Appen använder sig av tredje parts immateriella rättigheter så används dessa av Feelgood i enlighet med licens eller annat tillstånd från rättighetsinnehavaren.
Kopiering, ändring, bearbetning, upplåtelse, överlåtelse och/eller annan användning av immateriella rättigheter eller material som görs tillgängliga via Appen, som inte uttryckligen tillåts enligt dessa Villkor, är strikt förbjuden.
För din information: Alla immateriella rättigheter vad gäller plattformen för digitala besök, innehållet i plattformen, plattformens layout och allt material hänförligt till plattformen innehas av Suomen Terveystalo Oy (finskt org.nr. 1093863-3) eller av en tredje part. Till undvikande av missförstånd, Suomen Terveystalo Oy är en leverantör till Feelgood och har inte något ansvar eller andra skyldigheter gentemot Användaren.
6. Dina skyldigheter
När du använder Appen ska du:
- alltid uppge korrekt information och använda din rätta identitet;
- vid misstanke att någon annan person har fått tillgång till ditt App-konto, omedelbart begränsa den personens tillgång till Appen och informera Feelgood om detta genom att maila tekniksupport@feelgood.se;
- inte ladda upp information som är olagligt eller på annat sätt olämpligt;
- vidta rimliga försiktighetsåtgärder för att säkerställa att material som du laddar upp i Appen inte innehåller skadlig programvara (malware) eller på annat sätt är skadligt för mottagaren; och
- inte använda Appen (eller dess Tjänster och Funktioner) på ett sätt som inte är avsett eller i övrigt på ett sätt som kan medföra skada för Feelgood eller Feelgoods affärspartners.
Feelgood kan närsomhelst kontrollera och utreda om du följer skyldigheterna enligt ovan samt att du i övrigt agerar i enlighet med dessa Villkor. All användning av Appen på ett sätt som strider mot dina skyldigheter eller att använda Appen på ett icke föreskrivet sätt eller på annat sätt använda Appen i strid med dessa Villkor kommer att ses som missbruk. Om du missbrukar Appen förbehåller sig Feelgood rätten att omedelbart begränsa eller helt stänga av din tillgång till Appen.
Om Användaren missbrukar Appen eller på annat sätt bryter mot dessa Villkor eller gällande lagstiftning är Användaren skyldig att ersätta Feelgood för all skada som Feelgood orsakas därav (inklusive men inte begränsat till ombudsarvode, rättegångskostnader och alla anspråk från tredje part).
7. Avtalstid och uppsägning
Avtalet gäller tillsvidare från att det ingås. Användare har alltid rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande genom att meddela Feelgood, varvid Feelgood då ska radera information relaterad till Användaren som denne har registrerat vid användandet av Appen.
Feelgood har rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om Användaren bryter eller kan misstänkas bryta mot detta Avtal och inte inom trettio (30) dagar från skriftlig anmaning därom vidtar rättelse, sådant meddelande kan skickas till en e-mail-adress som registrerats i Appen eller via brev. Vid sådan uppsägning stängs kontot av och information som Användaren tillhandahållit och som lagras i Appen ska även skyndsamt tas bort, varefter Avtalet automatiskt upphör att gälla. Användare som har avstängts från Appen i enlighet med denna punkt har inte rätt att återregistrera eller registrera nytt konto utan särskilt tillstånd från Feelgood.
8. Överlåtelsebegränsning
Du har inte rätt att upplåta eller överlåta dina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet. Feelgood har däremot rätt att överlåta hela eller delar av sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet.
9. Felanmälan och ansvar
Om du tycker att det finns fel i Appen ber vi dig att underrätta oss om detta så fort som möjligt med en tydlig beskrivning av hur felet yttrar sig. Eventuellt kan en Tjänst eller Funktion inaktiveras för Användaren (eller alla Användare) under tiden för felavhjälpandet. Felanmälan görs till tekniksupport@feelgood.se
Feelgood ansvarar inte för skador som uppstår i samband med att Appen används, annat än om skadan har orsakats av Feelgoods grova vårdslöshet eller uppsåt.
10. Tvist och lagval
Tvist rörande tillämpningen och utförandet av Avtalet ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av allmän domstol i Sverige.
11. Behandling av personuppgifter
Feelgood kommer behandla dina personuppgifter i enlighet med Feelgood-koncernens Personuppgiftspolicy. För information om hur respektive underkontrakterad leverantör som inte ingår i Feelgood-koncernen behandlar personuppgifter ber vi dig att besöka deras webbplatser.
I Appen förekommer länkar till externa webbsidor som tillhör tredje part. Feelgood har inte någon kontroll över, eller ansvar för, sådana länkade webbsidor eller innehållet på dessa och kan inte hållas ansvarigt för eventuell skada som uppstår vid användande av tjänster på sådana länkade webbsidor. Du uppmanas att läsa användarvillkor och personuppgiftspolicy på sådana länkade webbsidor.
Du som är chef/HR i en organisation med avtal med Feelgood
Feelgood-appen innehåller inga Funktioner och Tjänster som vänder sig till dig som är chef eller HR på en organisation som har Feelgood som företagshälsovård. Du ska istället aktivera ditt konto i Feelgoods webbportal på kund.feelgood.se för att nå Funktioner och Tjänster som är av intresse för dig, såsom beställning, tidsbokning, fakturaunderlag, underlag för ansökan om rehabstöd m.m. Notera att dessa kanske inte aktiverade för ditt företag eller att ditt företag inte informerat oss om att du ska ha behörighet till webbportalen. Kontakta HR på ditt företag om du har frågor.