Allmänna användarvillkor för Feelgood Plus
Den organisation av vilken du eller din anhöriga är anställd erbjuder dig möjligheten att använda våra digitala vårdtjänster (nedan gemensamt benämnda "Tjänsterna"). I egenskap av anställd kan du också registrera en anhörig och barn 1-17 år som du är vårdnadshavare för. Om du vill använda Tjänsterna, behöver du acceptera dessa allmänna användarvillkor (nedan kallade "Villkoren"). För att använda Tjänsterna måste du ha fyllt 18 år och inneha ett Bank-ID för inloggning.
Det är viktigt att du läser Villkoren noggrant. De flesta avsnitten av Villkoren inleds med en kort beskrivning av avsnittets innehåll. Vänligen notera att dessa beskrivningar inte utgör den fullständiga texten. De fullständiga Villkoren utgör vårt avtal. Genom att ingå avtal med oss, bekräftar du att du har läst, förstått och accepterat Villkoren.
1. Allmänt
- Villkoren gäller mellan Feelgood Företagshälsovård AB, org. nr 556185-6385, ("Bolaget" eller "vi" i någon form) och Användaren som har skapat ett Konto och accepterat Villkoren ("Användaren" eller "du" i någon form)
- Bolaget och Användaren benämns var för sig "Part" och gemensamt "Parterna".
- Villkoren samt andra instruktioner, policyer och övrig information kring Tjänsterna, finns tillgängliga i Feelgood Plus (såsom det definieras nedan).
För tillhandahållande av Tjänsterna har Företaget kontrakterat följande företag:
Tjänst | Leverantör |
---|---|
1. Doktor 24/Plattform 24: Läkare och psykolog | Doktor 24 Healthcare AB org.nr. 556225–6346, www.doktor24.se |
2. Fysioterapeut/Sjukgymnast | Feelgood Sjukvård AB, org.nr 556292-2608, www.feelgood.se |
3. Personliga tränare och Hälsocoach | Feelgood Företagshälsovård AB, org.nr 556185-6385, www.feelgood.se |
2. Definitioner och prioritet
De termer som anges nedan och som är definierade med stor begynnelsebokstav ska gälla även för tjänsten Feelgood Plus.
- ”Avtalet”: avtalet som ingåtts mellan Bolaget och Användaren genom att Användaren har skapat ett Konto, accepterat dessa Villkor samt Parternas därefter eventuella överenskommelser avseende Tjänsterna.
- ”Feelgood Plus”: tjänsten Feelgood Plus, varigenom övriga Tjänster görs tillgängliga.
- ”Konto”: det konto som Användaren skapar hos Feelgood Plus med sitt BankID genom att ange den information som Bolaget frågar efter och därefter acceptera Villkoren.
- ”Tjänsterna” eller ”Tjänst”: de vårdtjänster som erbjuds i/genom Feelgood Plus.
- ”Vårdpersonal”: sjukvårdspersonal inom Bolaget, eller underleverantör till Bolaget, som utför hela eller delar av Tjänsterna.
3. Bolagets tillhandahållande av Tjänsterna
Detta avsnitt reglerar vårt ansvar för tillhandahållande av Tjänsterna. Vår avsikt är givetvis att Tjänsterna alltid ska fungera som de ska, men vi garanterar inte att tekniska problem inte kommer att uppstå. Skulle det inträffa informerar vi dig och gör vad vi kan för att åtgärda problemet så snart som möjligt. Behöver du hjälp eller har funderingar avseende Tjänsterna hittar du kontaktuppgifter till supporten i Feelgood Plus applikationen eller på www.feelgoodplus.se.
- Tjänsterna ska tillhandahållas i enlighet med Avtalet samt gällande lagstiftning och tillämpliga regelverk.
- Bolaget strävar efter att Feelgood Plus ska ha hög tillgänglighet. Målsättningen är att Användaren ska kunna besöka Feelgood Plus och logga in på sitt Konto dygnet runt, året om. Oförutsedda driftsavbrott eller planerade driftsavbrott i form av underhåll kan dock ske. Bolaget ansvarar inte för Tjänsternas tillgänglighet.
- Bolaget ansvarar inte heller för innehållet på webbplatser som länkats till eller från Feelgood Plus eller vårdtjänster som nyttjats för vilka respektive underkontrakterad leverantör ansvarar.
- Bolaget tillhandahåller kostnadsfri support beträffande hur Feelgood Plus kan användas. Detta sker via e-postadressen eller telefonnumret som anges i Feelgood Plus. Där finns även öppettider för supporten.
- Beroende på vilken av Tjänsterna som Användaren har nyttjat kan Bolaget, eller där så är tillämpligt, den vårdgivande underkontrakterade leverantören, komma att följa upp utförandet av Tjänsterna med kontakt avseende uppföljande eller kompletterande vård.
- Bolagets åtagande att erbjuda Tjänsterna upphör i och med att det avtal som den arbetsgivande organisationen upphör eller vid upphörandet av den anställning som utgör grund för Bolagets åtagande att tillhandahålla Tjänsterna.
4. Användarens ansvar vid användande av Tjänsterna
I detta avsnitt regleras ansvaret du som Användare har vid användande av Tjänsterna. Via ditt Konto kan du, om du är anställd av den organisation med vilken Bolaget har avtal, registrera en anhörig, boka tid för att nyttja Tjänsterna för dig själv eller för barn över ett (1) år och upp till arton (18) år som du är vårdnadshavare för. Om du är registrerad anhörig kan du boka Tjänster på egen hand.
Du ansvarar för att den information som du lämnar till oss är riktig och fullständig och för att säkerställa att ingen obehörig utnyttjar ditt BankID för åtkomst till Feelgood Plus. Vidare ansvarar du för att information som hanteras av dig i Feelgood Plus inte är olaglig eller oetisk. För det fall du efter behandling hos Feelgood Plus upplever en försämring av det behandlade tillståndet, eller för det fall det rör sig om en akutsituation, ska du kontakta den allmänna vården.
- Användaren förbinder sig att
a) endast använda Tjänsterna för egen räkning eller för angivet barn över ett (1) år upp till 18 år för vilket Användaren är vårdnadshavare och inte använda Tjänsterna i syfte att behandla eller på annat sätt få svar på frågor avseende barn under ett (1) år;
b) tillse att all den information som lämnas av Användaren i samband med skapande av Konto och i samband med användande av Tjänsterna är riktig, komplett och uppdaterad (inklusive kontaktinformation);
c) inte låta någon annan person få tillgång till Användarens BankID eller Konto;
d)i samband med misstanke (eller när Användaren rimligen borde ha misstänkt) att någon annan person fått tillgång till Användarens BankID eller på annat sätt till Användarens Konto, Användaren omedelbart vidta åtgärd för att begränsa sådan persons åtkomst till Feelgood Plus eller andra Tjänster och omedelbart informera Bolaget härom;
e) inte inom ramen för Feelgood Plus eller andra Tjänster på något sätt hantera information som är olaglig, kan skada Bolaget eller Bolagets kunder.
f) inte använda Tjänsterna på ett sätt som inte är avsett eller på annat sätt som riskerar att orsaka direkt eller indirekt skada för Bolaget;
g) i förhållande till Bolaget ansvara för sådana barn som Användaren registrerat, inklusive att tillse att sådana barns eventuella överträdelser av Avtalet upphör, samt informera Bolaget om sådana eventuella överträdelser av Avtalet;
h) inte använda Tjänsterna vid situationer som kräver akut sjukvård utan att då istället genast kontakta den allmänna vården;
i) om Användaren upplever försämring av det behandlade tillståndet efter behandling via Feelgood Plus, direkt vända sig till den allmänna vården; samt att
j) i de fall Användaren genom Feelgood Plus bokar tid hos en extern vårdgivare (som är annan än Bolaget, exempelvis en vårdcentral), informera sig om sådan vårdgivares bokningsregler och andra villkor innan bokning sker. Användaren uppmanas att söka sådan information på vårdgivarens webbplats eller genom annan kontakt med vårdgivaren ifråga.
k) tjänsterna erbjuds på grundval av nyttjande baserat på Användarens hälso- eller vårdbehov. Ett oskäligt nyttjande av några av Tjänsterna kan innebära avstängning ifall rättelse inte sker efter uppmaning. Det finns t.ex. en begränsning om hur ofta du kan byta registrerad anhörig i Feelgood Plus, vilket är maximalt två (2) gånger per kalenderår samt att Feelgood förbehåller sig rätten att av andra skäl införa begränsningar i nyttjandegrad för en eller flera tjänster i Feelgood Plus.
5. Avgifter, betalning och avbokning
Detta avsnitt reglerar vad som gäller avseende din betalning för Feelgood Plus och Tjänsterna samt när avbokning ska ske. Det kostar ingenting att ladda ner Feelgood-tjänsten och skapa ditt Konto.
Din arbetsgivande organisation som Feelgood Plus har tecknat avtal med ger dig som Användare möjlighet att nyttja Feelgood Plus.
För att få tillgång till Tjänsterna måste du betala i enlighet med den prislista som du finner på https://feelgood.se/feelgood-plus-anvandare/om-feelgood-plus/priser.
- Användare ska betala för Tjänsterna enligt den vid var tid gällande prislistan som finns tillgänglig på www.feelgoodplus.se. Det kostar ingenting att ladda ner Feelgood Plus applikationen där Feelgood Plus finns och skapa ditt Konto.
- Betalning sker genom Klarna och i enlighet med Klarnas villkor i samband med bokning av besök. Betalning genom Klarna kan som huvudregel ske genom kortbetalning, banköverföring eller mot faktura. Vid betalning mot faktura gäller Klarnas fakturavillkor – vid utebliven betalning kan då påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt Klarnas villkor tillkomma.
- Avgift för uteblivet besök får tas ut när patienten uteblir från ett planerat besök i öppen vård och inte lämnat återbud minst 24 timmar före besöket. Det gäller även om patientens besök är kostnadsfritt, till exempel för barn och ungdomar under 20 år eller patient med frikort. Avgift för uteblivet besök debiteras med 300 kr. Detta gäller även om patienten skulle ha betalat reducerad avgift vid besöket.
- Feelgood Plus partner Doktor 24 har tillgång till e-frikortstjänsten för de landsting som är anslutna till denna tjänst. Vid frikort på papper ansvarar patienten för att korrekt och fullständig information uppges. Om information saknas eller är felaktig har Doktor24 rätt att fakturera hel patientavgift retroaktivt.
I de fall Användaren blir hänvisad till ett fysiskt besök till en vårdgivare för vidare utredning, erlägger Användaren dock patientavgift till berörd vårdgivare i samband med detta möte enligt den för var tid gällande taxan för patientavgift.
Feelgood har för avsikt att utveckla samt erbjuda nya tjänster och produkter, dessa kommer att prissättas och vara möjliga för dig som Användare att köpa via Feelgood Plus applikationen, www.feelgoodplus.se och/eller via www.feelgood.se.
6. Användarens avtalsbrott
Detta avsnitt reglerar vad som händer om du bryter mot Avtalet eller om vi har anledning att misstänka att du bryter mot Avtalet. Om du bryter mot Avtalet så har vi bl.a. rätt att ta bort information som bryter mot Avtalet, stänga av Tjänsterna och ditt Konto samt säga upp Avtalet. Du riskerar också att bli skadeståndsskyldig.
- Bolaget har rätt att kontrollera all information som hanteras i Feelgood Plus om det enligt Bolagets uppfattning föreligger misstankar om att informationen indikerar ett brott mot Avtalet.
- Bolaget har rätt att med omedelbar verkan ta bort eller flytta information som hanteras i Feelgood Plus om denna information bryter mot Avtalet.
- Användaren ska ta bort information i Feelgood Plus som enligt Bolagets rimliga uppfattning strider mot Avtalet så snart som möjligt efter det Bolaget uppmanat Användaren att göra så.
- Om Användaren nyttjar Tjänsterna i strid med Avtalet eller annars bryter mot Avtalet (exempelvis genom att inte erlägga avtalad ersättning), eller om det rimligen kan antas att Användaren kommer att bryta mot Villkoren, äger Bolaget rätt att:
a) stänga av Användaren från Tjänsterna och från sitt Konto; och
b) säga upp Avtalet med omedelbar verkan. Dessförinnan ska, om det är möjligt utan risk för skada för Bolaget, Användaren ges skälig tid att rätta till avtalsbrottet. - Om Användaren har stängts av från sitt Konto har Användaren inte rätt att omregistrera sig på Kontot eller registrera ett nytt Konto utan Bolagets tillstånd.
- Användare som bryter mot Avtalet har inte rätt till återbetalning av redan erlagda kostnader och avgifter och är skadeståndsskyldig mot Bolaget eller dess underleverantörer i enlighet med Avtalet.
7. Fel i Tjänsterna
Detta avsnitt behandlar att du, om du anser att det finns ett fel i Tjänsterna och därför vill kräva ett prisavdrag eller skadestånd, måste informera oss om felet så fort som möjligt (reklamera). Om det föreligger ett fel som vi ansvarar för, kan vi först komma att försöka avhjälpa felet. Därefter kan du ha rätt till prisavdrag eller ersättning för den skada du lidit på grund av felet.
- Om Användaren vill åberopa ett fel i Feelgood Plus eller någon av de andra Tjänsterna ska Användaren underrätta Bolaget eller, där så är tillämpligt, den vårdgivande underkontrakterade leverantören, om detta så fort som möjligt efter det att Användaren upptäckt eller borde ha upptäckt felet (reklamera). Reklamationen ska tydligt beskriva felets art och omfattning.
- Om fel föreligger i Tjänsterna för vilket Bolaget är ansvarigt äger Bolaget rätt att avhjälpa felet under förutsättning att så kan ske inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för Användaren.
- Om felet inte går att avhjälpa eller om så inte kan ske inom skälig tid eller utan väsentlig olägenhet för Användaren, kan Användaren ha rätt till ersättning för direkt skada med de begränsningar som anges i Avtalet.
8. Ansvarsbegränsning
I detta avsnitt regleras att Bolagets och Användarens eventuella skadeståndsansvar vanligen är begränsat till den andre Partens så kallade direkta skada om inte den skadeståndsskyldige Parten agerat uppsåtligen eller med grov vårdslöshet.
- Om en Part lider skada eller förlust i anledning av den andra Partens brott mot Avtalet har den skadelidande Parten rätt till ersättning från den avtalsbrytande Parten. Skadelidande Parts rätt till ersättning är begränsad till ersättning för direkt skada. För tydlighets skull anges att ingendera Part är berättigad till ersättning för indirekt skada.
- Begränsningarna av Parts skadeståndsskyldighet enligt punkt 1 ovan gäller inte då den avtalsbrytande Parten agerat uppsåtligen eller grovt vårdslöst.
- Bolaget ansvarar inte för fel som beror på Användaren eller någon omständighet som Användaren ansvarar för.
- Bolaget ansvarar under inga förhållanden för avbrott i tillgängligheten till Tjänsterna, p.g.a. virus i Feelgood Plus eller annars.
- För undvikande av missförstånd anges att ansvarsbegränsningen inte gäller för patientskadeersättning enligt patientskadelagen (1996:799) eller för ersättning enligt Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (“GDPR”).
9. Immateriella rättigheter
Detta avsnitt reglerar vad som gäller avseende immateriella rättigheter inom ramen för användandet av Feelgood Plus och övriga Tjänster. Vi har ensamrätten till t.ex. data och dokumentation som vi tillhandahåller genom Feelgood Plus och som uppstår vid användandet av Tjänsterna, vilket bl.a. innebär att du inte får kopiera eller på annat sätt använda sådant material utan vårt godkännande.
- Äganderätt och upphovsrätt till programvara, dokumentation, data, registerinformation och liknande, inklusive dessa Villkor, som Bolaget tillhandahåller Användaren genom Feelgood Plus är Bolagets egendom.
- Om immateriella rättigheter uppstår som ett resultat av Användarens nyttjande av Feelgood Plus eller andra Tjänster tillfaller dessa Bolaget med ensamrätt.
- Kopiering, ändring, överlåtelse och/eller annan användning av Bolagets material som inte uttryckligen tillåts enligt Avtalet är förbjuden. Användaren förstår att otillåten användning kan utgöra avtalsbrott.
10. Meddelanden
Detta avsnitt anger att vi kommer att skicka meddelanden till dig dels via den e-postadress och det mobilnummer du uppger, dels via notiser i Feelgood Plus.
- Användaren ska uppge den e-postadress och det telefonnummer som Användaren vill att Bolaget ska skicka information såsom bekräftelse, påminnelse och andra meddelanden till. Användaren är skyldig att så snart som möjligt meddela Bolaget om ändringar av kontaktuppgifterna.
- Bolaget kan lämna information till Användaren dels genom den av Användaren registrerade e-postadressen och SMS till angivet telefonnummer, dels genom notiser till Användaren i Feelgood Plus.
11. Avtalstid och uppsägning
I detta avsnitt regleras när och hur Avtalet kan sägas upp. Vi kan exempelvis komma att säga upp Avtalet om du har begått avtalsbrott och inte vidtar rättelse. Upphör Avtalet att gälla kommer ditt Konto att avslutas och all information på Kontot avseende dig, som inte måste sparas enligt lag, att raderas.
- Avtalet träder ikraft när Användaren har samtyckt till dessa Villkor och gäller tillsvidare.
- Användaren och Bolaget har rätt att när som helst och utan att ange anledning säga upp Avtalet med omedelbar verkan. Användarens uppsägning sker lämpligen via e-post.
- Bolaget har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om Användaren begår avtalsbrott och inte vidtar rättelse inom tio (10) dagar från Bolagets skriftliga anmodande därom.
- Om Avtalet upphör ska Bolaget så snart som praktiskt möjligt avsluta Kontot. All tillhandahållen och lagrad information på Kontot relaterad till Användaren ska då raderas om inte rättslig skyldighet att spara uppgifterna finns enligt vid var tid gällande lagar och regler.
- Användare som vill utnyttja sin ångerrätt eller säga upp Avtalet, ska styrka sin identitet med användarnamn och lösenord för att utövandet av ångerrätten respektive uppsägningen ska vara giltig.
- Tjänsten upphör vid avslut av tjänstgöring hos din arbetsgivare. Feelgood erbjuder för närvarande endast till företag som har avtal med Feelgood Företagshälsovård. Skulle Användaren börja anställning på annat företag som har Feelgood Företagshälsovård, kan Användare återigen ansluta till Tjänsten.
12. Överlåtelsebegränsning
Detta avsnitt reglerar att vi, men inte du som Användare utan vårt samtycke, har rätt att överlåta hela eller delar av våra rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet till en annan part.
Användaren har inte rätt att utan Bolagets skriftliga medgivande upplåta eller överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet. Bolaget har dock rätt att överlåta hela eller delar av sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet.
13. Befrielsegrunder (force majeure)
Detta avsnitt reglerar att båda Parter är fria från ansvar från sådana förpliktelser enligt Avtalet som endera Part hindrats från att utföra på grund av vissa extraordinära omständigheter.
Part är fri från ansvar för att utföra sina förpliktelser enligt Avtalet, om fullgörandet hindras av arbetskonflikt eller blir omöjlig på grund av ett förhållande som ligger utanför Partens kontroll till exempel myndighetsbeslut, krig, pandemier, epidemier eller andra oförutsedda omständigheter, inre oroligheter, sabotage, naturhändelser, eldsvåda, inskränkningar i energitillförseln, uteblivna leveranser från underleverantör på grund av att denne varit förhindrad att fullgöra sitt uppdrag på grund av vad som nämnts i denna punkt eller annan liknande omständighet.
14. Ändringar
I detta avsnitt regleras att vi kan komma att förändra Feelgood Plus och de andra Tjänsterna samt ändra dessa Villkor. Du kommer i sådant fall att bli meddelad om sådana förändringar via Feelgood Plus applikationen.
- Bolaget har rätt att förändra omfattning och funktion av Feelgood Plus och Tjänsterna. Sådana förändringar kommer att meddelas via notifiering i Feelgood Plus applikationen.
- Bolaget har rätt att genomföra ändringar och tillägg till Avtalet. Sådana ändringar och tillägg publiceras på www.feelgoodplus.se. Bolaget ska vid förändring avseende Villkoren meddela Användaren via notifiering i Feelgood Plus applikationen med hänvisning till de nya Villkoren. Användarens fortsatta åtkomst eller användning av Tjänsterna utgör Användarens samtycke till att vara bunden av Villkoren i dess ändrade lydelse.
- De gällande Villkoren finns alltid tillgängliga i Feelgood Plus applikationen.
15. Klagomål, tvist och lagval
I detta avsnitt regleras att svensk lag är tillämplig på Avtalet och att om det skulle uppstå en tvist mellan Användaren och Bolaget, ska sådan tvist lösas av allmän domstol.
Tvist rörande tillämpningen och utförandet av Avtalet ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av allmän domstol i Sverige. Har en Användare invändningar beträffande eller synpunkter på Tjänsterna i den del de avser vård för vilka Bolaget ansvarar uppmanas Användaren att kontakta Bolaget på Plussupport@feelgood.se. Ifall vård har tillhandahållits av en underkontrakterad leverantör, ska Användaren kontakta sådan leverantör.
Om Användaren inte är nöjd med hanteringen från det vårdgivande företaget anmodas denne att kontakta Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
16. Ikraftträdande
Villkoren gäller från och med den 29 november 2023 och ersätter alla tidigare gällande allmänna villkor avseende Tjänsterna.
17. Behandling av personuppgifter
Bolaget följer Feelgood-koncernens Personuppgiftspolicy. För information om hur respektive underkontrakterad leverantör som inte ingår i Feelgoodkoncernen behandlar personuppgifter ber vi dig att besöka deras webbplatser.