Krishantering och första hjälpen Rusta er för det oväntade
En arbetsplats kan lamslås vid en allvarlig händelse. Genom att ha rutiner och viktig kunskap på plats kan ni förbereda er för akuta, oförutsedda händelser. Det minskar risken för följder som långvarig psykisk ohälsa och stora produktionsstörningar. Och det kan rädda liv.
Feelgood hjälper er att bli väl förberedda och stöttar er på rätt rätt när något händer.
Varje dag inträffar en mängd akuta sjukdomsfall och olyckor på våra arbetsplatser, där snabba insatser kan vara avgörande för möjligheterna till överlevnad och rehabilitering. Ni kan exempelvis rädda liv genom att säkerställa goda kunskaper i första hjälpen hos era medarbetare.
Kriser kan komma i många skepnader, och uppstå på arbetet eller utanför, men ändå påverka era medarbetare och er arbetsplats. Ni kan ge era chefer goda förutsättningar att möta en krissituation på bästa sätt med utbildning, en väl förankrad krisplan och tillgång till krisstöd dygnet runt.
Det förebyggande arbetet är viktigt. En väl implementerad krisplan, med framtagning av krisorganisation och handlingsplan samt utbildningar i krishantering, skapar en trygghet för alla i organisationen. Inom vissa branscher är det känt på förhand att anställda riskerar att utsättas för emotionell stress, t ex genom att exponeras för hot och våld eller att behöva fatta svåra beslut. Prebriefing kan då erbjudas för att förbereda medarbetaren inför påfrestningen. Genom att hålla utbildning i första hjälpen på din arbetsplats möjliggör du livsviktiga insatser och följer även det du som arbetsgivare är ålagd enligt Arbetsmiljöverket.
Det är viktigt att medarbetarna är medvetna om vilka risker som finns på arbetsplatsen och hur dessa på bästa sätt ska hanteras för att förebygga att olyckor sker. Krisplanen behöver vara väl förankrad hos medarbetarna och finnas tillgänglig så alla vet vad de ska göra om olyckan är framme. Det är också av stor vikt att det finns tillgång till livsuppehållande behandling och hjälpmedel som exempelvis hjärtstartare. Kunskap inom hjärt-lungräddning och första hjälpen kan vara skillnaden mellan liv och död om olycksfall med personskada inträffar. Förutom olycksfall kopplat till olyckshändelser rapporterar ambulanssjukvården i Sverige årligen 5 000 fall av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus.
Vi på Feelgood kan hjälpa er att bli väl förberedda, genom riskbedömning, krisplan, implementering, utbildning och krisstöd.
Med Feelgoods kristjänst får du tillgång till krisspecialister som kan nås dygnet runt, året runt, via ett särskilt telefonnummer som alltid är bemannat. Tillsammans med utsedda chefer hos er, med rätt att avropa krisstödstjänsten, bedömer krisspecialisterna vilka insatser som behöver genomföras.
Feelgood garanterar krisstöd på plats efter avrop och bedömning. Krisspecialister genomför sedan de insatser som bedöms som nödvändiga för individer, grupper och chefer.
Ja, det gör det. I Arbetsmiljöverkets AFS 2023:2 står om första hjälpen och krisstöd:
”Arbetsgivaren ska se till att det på varje arbetsställe finns den beredskap och de rutiner för första hjälpen och krisstöd som behövs med hänsyn till verksamhetens art, omfattning och särskilda risker. Arbetsgivaren ska kontinuerligt följa upp att rutinerna fungerar. När rutinerna för första hjälpen och krisstöd planeras, ska de lokala samhällsorgan som kan behövas i arbetet med första hjälpen och krisstöd kontaktas. Exempel på lokala organ som kan behöva kontaktas är akutsjukvård, räddningstjänst och socialtjänst.
Arbetsgivaren ska säkerställa att arbetstagarna känner till hur första hjälpen och krisstöd är organiserat på arbetsstället. Arbetstagarna ska fortlöpande hållas väl förtrogna med de rutiner som gäller.
Arbetsgivaren ska se till att det finns tillräckligt många personer tillgängliga som kan ge första hjälpen på arbetsstället, med hänsyn till verksamhetens art, omfattning och särskilda risker. Dessa personers kunskaper och färdigheter i första hjälpen ska hållas aktuella”
Grundläggande är förstås att förebygga ohälsa och olycksfall. Det ligger i arbetsgivarens ansvar att identifiera, bedöma och åtgärda risker. Men trots åtgärder kan olycksfall eller andra allvarliga händelser inte alltid undvikas. Därför är det viktigt att ha en handlingsberedskap för omedelbart omhändertagande. Ni behöver kunskap och färdighet i livsuppehållande åtgärder som att säkerställa fria luftvägar, stoppa allvarliga blödningar, förebygga cirkulationssvikt och ge hjärt-lung-räddning. Utbildning och återkommande praktiska övningar är av stor betydelse.
Det är viktigt att också ha beredskap för psykiskt och socialt omhändertagande när medarbetare drabbas av akuta kriser, olyckor eller andra allvarliga händelser. Det kan minska personliga lidanden och förebygga sjukfrånvaro och produktionsbortfall.
Vi hjälper er att leva upp till detta.