Hoppa till huvudinnehåll

Konflikthantering på arbetsplatsen

Hur vet man att det finns en konflikt mellan medarbetare på en avdelning? Hur kan du som chef och ledare påverka arbetsmiljön för att proaktivt motverka konflikter? Hur agerar du bäst om en konflikt eskalerar på din arbetsplats?

e-utbildningen Konflikthantering på arbetsplatsen ger dig som chef och ledare grundläggande kunskaper om konflikthantering och stärker dig i hur du kan identifiera och hantera konflikter i din organisation. I utbildningen möter du två av våra experter, organisationskonsulterna och psykologerna Isabelle Wright och Charlotte Valleskog, som guidar dig genom materialet, som består av korta videos varvat med texter och interaktiva delar. Utbildningen består av fem block som vart och ett tar sig an olika perspektiv av konflikter; hur du identifierar konflikter, vad konflikter egentligen är, hur du bäst kan förebygga samt hantera redan uppkomna konflikter.

  • Introduktion
  • Vad räknas som en konflikt egentligen?
  • Konflikten under lupp
  • Vad är det typiska problemet?
  • Hur kan jag förebygga konflikter?
  • Hjälp! - Att hantera konflikter

Avslutningsdelen innehåller en kortare summering, tips och råd och nedladdningsbart material att arbeta vidare med . Utbildningen tar ca 60 min.