Logo: Sveriges friskaste företag
Returpack, vinnare Sveriges Friskaste Företag 2019, Bengt Lagerman, VD; Ulrika Magnusson, HR-chef; Stefan Thorén, regionchef Feelgood

Nu öppnar nomineringen – var med och utse Sveriges friskaste företag

Feelgood har nu öppnat för nomineringar till utmärkelsen Sveriges friskaste företag. Utmärkelsen syftar till att lyfta goda exempel på arbetsgivare, över hela Sverige och i alla branscher, som investerar i sina medarbetares livskvalitet och arbetsmiljö.

Aldrig tidigare har arbetsgivares och chefers insatser för en sund arbetsmiljö varit mer centrala. Allt fler organisationer ser också en hållbar och hälsosam arbetsmiljö med friska medarbetare som en central del av sin verksamhetsstrategi. Med Sveriges friskaste företag vill Feelgood, för fjärde året i rad, inspirera företag och organisationer att arbeta mer systematiskt med sin arbetsmiljö och hälsa. I år vill utmärkelsen också uppmärksamma de arbetsgivare som tar sin verksamhet genom det svåra och in i det nya normala.

Vinnarföretaget utses av en jury bestående av experter inom arbetsmiljö och hälsa. Juryns ordförande är Feelgoods styrelseordförande Göran Hägglund.

- Många arbetsgivare och chefer står inför nya utmaningar att kunna tillgodose en sund arbetsmiljö och ett friskt arbetsklimat både på och utanför den fysiska arbetsplatsen. Vi vill lyfta goda exempel på organisationer och företag som tar ansvar för sina medarbetares hälsa och jobbar systematiskt för att skapa friska företag, säger Göran Hägglund.

Förra årets vinnare, Returpack Pantamera, menar att utmärkelsen Sveriges friskaste företag är ett viktigt kvitto på företagets strategi och arbetsmiljöarbete och uppmanar alla att nominera sin arbetsgivare, eller sin arbetsplats.

- Det var med stolthet som vi tog emot utmärkelsen Sveriges friskaste företag 2019. Hur vi mår på arbetsplatsen är en viktig del i det arbetet. Alla slags företag bör uppmärksammas för det jobb som läggs ner på arbetsmiljön och därför skicka in nomineringar till Sveriges friskaste företag, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack.

Utvärderingen baseras på fyra övergripande områden med utgångspunkt i forskning om vad som skapar friska organisationer: systematiskt arbetsmiljöarbete, ledarskap, medarbetarskap och delaktighet samt hälsa och hållbart arbetsliv. Vinnaren av utmärkelsen Sveriges friskaste företag presenteras under våren 2021.

Läs mer och nominera ditt företag på www.sverigesfriskasteforetag.se

Sara Lundgren, projektledare för Sveriges friskaste företag,  076-339 06 06, sara.lundgren@feelgood.se

Göran Hägglund, styrelseordförande Feelgood, 072 -077 35 98, goran.hagglund@feelgood.se

Feelgood är Sveriges ledande hälsoföretag för det moderna arbetslivet. Feelgood hjälper företag och organisationer att förbättra produktivitet och sänka kostnader genom att arbeta systematiskt och förebyggande med arbetsmiljö, hållbar hälsa, ledarskap, medarbetarskap och vid behov rehabilitering eller krishantering. Företaget har idag 750 medarbetare som möter kunderna både digitalt och på ca 120 platser i Sverige. Totalt omfattar Feelgoods 8 300 kunder över 825 000 medarbetare. Feelgood grundades 1995 och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.feelgood.se