Feelgood redo att stötta i massvaccineringen mot Covid-19

Den 11 december 2020 gick branschorganisationen Sveriges Företagshälsor ut i ett pressmeddelande och pekade på den vilja, kompetens och kapacitet som finns hos de svenska företagshälsovårdsbolagen att stötta regionerna i massvaccineringen mot Covid-19. Nu är vaccin på plats i Sverige och mer är på väg, men ännu har inga konkreta kontakter tagits från regionerna sida.

Förutom sjukvården, primärvården och vaccinationsklinikerna finns alltså även företagshälsovården med kompetens och kapacitet på plats att hjälpa till med vaccineringen. Enligt Sveriges Företagshälsor har branschen sammantaget möjlighet att vaccinera upp till 80 000 personer varje vecka, eller totalt 1,8 miljoner människor fram till den första juli 2021.

- Vi vill ligga steget före och vara redo att hjälpa till att vaccinera grupperna 3 och 4. Vi har de yrkesgrupper som krävs både vad gäller logistik, genomförande och administration, men ännu har vi inte fått några som helst besked eller ens frågor från regionerna. Det borde egentligen vara enkelt för regionerna att fråga och ställa samman fakta över: vilka aktörer kan vaccinera, hur många människor kan de vaccinera, när kan de köra igång?, säger Joachim Morath, VD för Feelgood.

Feelgood, som bedriver företagshälsovård på 120 platser i Sverige, genomför vaccinationer varje dag åt sina kunder, Sveriges arbetsgivare. Det sker både vid egna enheter och på plats hos kunderna. Enligt de svenska myndigheterna ska 4-5 miljoner människor i de senare grupperna vaccineras. Det betyder i snitt 250 000 personer i veckan från april. Ansvaret för planeringen vilar på landets 21 regioner.

- Allt vi behöver är vaccin och tillgång till vaccinationsregistret. Då kan vi förbereda och säkra kanaler för vaccinleveranserna till oss och också registrera dem vi har vaccinerat. Det är viktigt att detta sker snabbt nu så att smittspridningen stoppas och samhället kan komma igång, säger Joachim Morath.

För mer information kontakta:

VD, Feelgood
joachim.morath@feelgood.se