Rådgivning för chefer: Att stötta i en svår situation
Chefer och HR-personal står ofta inför svåra situationer när skadligt bruk misstänks eller uppdagas hos en medarbetare. Det är vanligt att det väcker starka känslor av osäkerhet och oro över hur man ska hantera situationen.
Hos Feelgood erbjuder vi chefrådgivning för att guida och stötta i dessa utmanande ögonblick.
– Att erbjuda sina chefer rådgivning i frågor som rör skadligt bruk i arbetslivet är en bra investering, både för att skapa en tryggare arbetsmiljö och för att ge cheferna verktyg att agera i svåra situationer, säger Ulrik, affärsområdeschef för skadligt bruk på Feelgood.
Guidning i att agera och ta samtalet
En av våra experter, Carina Kåla, beskriver att många chefer som kontaktar oss aldrig tidigare har stått inför en situation med skadligt bruk.
– Vi hjälper dem att guida hur de ska prata med sin medarbetare, och hur de kan gå vidare för att starta en rehabilitering, berättar Carina.
– Det kan handla om att inleda med en bred kartläggning inom Feelgoods företagshälsa eller en provtagning med efterföljande utredning för att kartlägga skadligt bruk specifikt. Många chefer upplever en stor osäkerhet kring hur de ska agera och prata med sin medarbetare i en känslig situation, och därför fungerar vi även som ett emotionellt stöd eller ett bollplank för cheferna.
Vanliga signaler och hur man bör agera
När en chef märker tecken på att något inte stämmer, som förändrad prestation, annorlunda beteende, mer korttidsfrånvaro eller att medarbetaren drar sig undan, är det viktigt att inte ställa några diagnoser. Tidiga tecken är ofta diffusa, så det är bättre att beskriva vad man ser utan att dra slutsatser. Carina råder chefer att undvika uttryck som 'du är alkoholist' eller 'du är drogmissbrukare'. Istället bör chefen säga: "Jag ser att du mår dåligt. Jag vet inte vad det beror på, men vi behöver prata om det." Målet är att skapa förtroende och öppna för dialog, utan att anklaga.
Utöver att stötta chefer i hur de kan prata med sina medarbetare, är det viktigt att också hjälpa arbetsgivaren att ta nästa steg och ta sitt ansvar. Beslutet om hur man går vidare ligger alltid hos arbetsgivaren.
– Har man gjort en utredning på en medarbetare leder det ofta till en behandling så att både jobbet fungerar och medarbetaren får hjälp att bli av med sin problematik, och det blir man ju inte utan behandling, menar Carina.
Magkänslan som verktyg
Många gånger har chefer en magkänsla att något inte står rätt till, och den magkänslan stämmer ofta.
– Nio av tio gånger är magkänslan rätt, säger Carina. Men att hantera en sådan magkänsla kan vara tufft, och det är då rådgivningens stöd och bollplanksfunktion blir ovärderlig. Det är ingen enkel uppgift att ringa in till oss, och det kräver mod. Chefer uttrycker ofta en tacksamhet över att vi hjälpt dom att sortera i situationen och fått konkreta verktyg att använda.
Arbetsgivarens ansvar
Det är inte alltid chefer känner sig trygga med frågor som rör vilka ansvar de har och de krav de kan ställa på sina medarbetare eller de skyldigheter som vilar på dom. Det är en vanlig fråga som ofta kommer upp. -Vi hjälper cheferna att ställa de krav de har möjlighet att göra, att de håller sig på rätt spelplan, och det kan ibland vara ett så enkelt råd som att se till att dokumentera de samtal de har. Vi hjälper till att skapa förutsättningar för en framgångsrik rehabiliteringsprocess, där vi steg för steg kan guida cheferna utifrån vilka val medarbetaren gör, det är verkligen något som chefer uppskattar, avslutar Carina.
Skapa en trygg miljö för att söka hjälp
En fråga som ofta dyker upp är hur chefer kan skapa en miljö där medarbetarna vågar söka hjälp självmant. Här har chefer stora möjligheter att påverka kulturen på arbetsplatsen och vara med och förebygga skadligt bruk.
– Det handlar om att vara tydlig med att det är okej att söka hjälp och att det inte kommer få negativa konsekvenser för individen, förklarar Carina.
– Vi rekommenderar att chefer pratar öppet om företagets stödinsatser och skapar en kultur av tillit och öppenhet. Genom att ta upp dessa ämnen på ett naturligt sätt vid möten och erbjuda anonyma medarbetarsamtal kan man minska tröskeln för medarbetare att våga ta steget att söka hjälp.
Att lyssna, stödja och guida - och att finnas där när situationer uppstår som en chef kanske aldrig tidigare har stått inför. För det är just sådana samtal som kan göra skillnaden för både en medarbetare i behov av hjälp, chef och arbetsplatsen.