Fötter som plaskar

”Dopaminfasta” under semestern och få chansen till riktig återhämtning

Psykologen ger tips inför hemester i coronatider

Årets semester blir för de flesta av oss kanske inte riktigt som vi tänkt på grund av pandemin. Men den behöver faktiskt inte bli sämre för det, tvärtom, menar Feelgoods organisationskonsult och leg psykolog Alexandra Sjöström. Sociala och aktivitetsmässiga begränsningar gör att hjärnan och därmed hela kroppen får chans till en rejäl återhämtning.

De liv de flesta av oss lever under normala tider får våra hjärnor att gå på högvarv; aktiviteter, jobb, konsumtion och ständiga upplevelser. Det är den viktiga signalsubstansen dopamin som styr vår uppmärksamhet till aktiviteter som skapar lust och njutning. Dopamin leder oss till fler aktiviteter, upplevelser och åtaganden och leder också till att vi söker nytt och mer. Till slut är våra hjärnor överstimulerade och våra liv överbelastade och sönderstressade. I USA har trenden ”dopaminfasta” blivit omtalad. Det är ett förenklat uttryck för komplicerad hjärnkemi, men i stora drag är trenden att dra ner på stimuli och minska ner livet så mycket som möjligt, för att efter omställningen få lättare att uppskatta det vi har omkring oss.

Pandemin och dess restriktioner har fått oss att ofrivilligt reducera livet. Semestern blir hemma, och aktiviteterna färre. Färre tider att passa, färre förpliktelser, inget packande och stressande innan semestern.

– På kort sikt upplever vi kanske ett obehag av att inte kunna få göra och uppleva det som vi är vana vid, men efter ett tag ställer hjärnan om, vi går ner i varv och in i stressfritt läge, vilket i sin tur gör att saker man normalt kanske inte uppskattar plötsligt blir en njutning, säger Alexandra.

För att klara av att stå ut med ”obehaget” krävs ett visst mått av självledarskap i form av disciplin, men också förmågan till insikt och att ha förståelse för situationen. Klarar men det menar Alexandra att de ofrivilliga begränsningarna som vi nu har erbjuder en möjlighet att lugna ned hela systemet. Det kommer att ge ett ökat välbefinnande på sikt, och en chans att ta hand om sig själv på ett sätt som man annars inte hinner med.

– Ett tips kan vara att hjälpa hjärnan och kroppen att slappna av genom att testa yoga eller meditation, och spendera mycket tid i naturen. Eller träna på att ta dagen som den kommer, med ett visst mått av nyfikenhet, säger Alexandra. När vi är uttråkade och det är stilla blir det mer utrymme för kreativitet.

Alexandras tips för en avkopplande semester:

- Koppla bort jobbet från dag ett. Har du jobbat hemma under våren; städa bort allt som påminner om jobbet som dator och kontorsutrustning. Ta ett beslut om att inte kolla mejl eller ta tag i något som har med jobbet att göra.

- Ta tillfället i akt att träna, vara ute, sova, ha stunder i stillhet, hitta enkel form av njutning.

- Människans naturliga tillstånd är egentligen mindfulness – att leva och känna nuet. Försök att få stunder då du fokuserar helt på hörsel, synintryck, kroppssensationer och växla mellan dem. Bara njut av en kopp kaffe medan du lyssnar på fåglarna. Inget annat.

- Hjälp din partner och dina barn att också dra ner genom att sänka förväntningarna på mängden aktiviteter. Och kom överens om hur mycket skärmtid som är okej.

- Investera tiden du får över i dig själv och gör saker som du mår bra av. Kanske något du inte gör annars, men har längtat efter. Läsa en bok, lösa korsord, plantera en rabatt.

- Även om man inte kan träffa människor i större grupper, kan vi umgås om vi följer restriktionerna. Träffa de människor du mår bra av. Goda relationer är en bra investering för ökat mentalt välbefinnande! Att skratta, umgås, prata, ger oss stort välbefinnande.

Feelgood är Sveriges ledande hälsoföretag för det moderna arbetslivet. Feelgood hjälper företag och organisationer att förbättra produktivitet och sänka kostnader genom att arbeta systematiskt och förebyggande med arbetsmiljö, hållbar hälsa, ledarskap, medarbetarskap och vid behov rehabilitering eller krishantering. Företaget har idag 750 medarbetare som möter kunderna både digitalt och på ca 120 platser i Sverige. Totalt omfattar Feelgoods 8 300 kunder över 825 000 medarbetare. Feelgood grundades 1995 och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.feelgood.se