Arbetsrelaterat eller arbetspåverkande - när ska du agera? Webbinarium
Att en medarbetare har psykisk ohälsa, dricker för mycket eller lider av klimakteriebesvär är inte chefens problem, eller?
Det går inte att dela upp en människa i ”arbetstagaren” och ”privata personen” när det gäller hälsa och mående. Vi påverkas av händelser och situationer både på och utanför arbetet och tillsammans bidrar det till hur vi mår och agerar. För att skapa en frisk och välfungerande arbetsplats vinner vi på att prata om hälsan utifrån vad som är arbetspåverkande istället för bara utifrån vad som är arbetsrelaterat, dvs orsakat av jobbet.
Ofta är det svårt att avgöra om ett symtom är arbetsrelaterat eller inte. Hur vet vi till exempel exakt vad som leder till ohälsosam stress för en medarbetare - vardagen hemma eller arbetsbelastningen på jobbet? Om vi agerar på tidiga signaler så tjänar vi på det både hälsomässigt och ekonomiskt för både medarbetare och arbetsgivare, oavsett om ohälsan beror på jobbet eller inte.
Så hur bör man då jobba proaktivt med arbetspåverkande ohälsa? Vem ska stå för insatserna och kostnaderna? Vilket ansvar har du som arbetsgivare? Och hur tar du som chef dialogen om arbetspåverkande ohälsa utan att gå för långt in i din medarbetares privata sfär?
I detta webbinarium reder vi ut begreppen, arbetsgivarens skyldigheter och hur du kan tänka och göra som chef.