Hoppa till huvudinnehåll
Kvinna tänker och tittar ut

Hantera dina känslor och förstå andras

Hur rationella och samlade vi än upplever oss själva så är de flesta människor mer eller mindre känslostyrda. Det säger Charlotte Valleskog, psykolog på Feelgood.

- Att känslor uppstår är inget vi kan göra något åt. Men om vi kan lära oss att hantera våra egna och andras känslor finns det mycket att vinna för ett team, en grupp eller organisation. Inte minst i de tider av oro och plötsliga kast vi levt i de senaste två åren. 

Känslor - en helkroppsupplevelse

Känslor, eller affekter som de kallas inom vetenskapen, är komplexa processer som innefattar hela kroppen. Starka känslor kan till exempel få oss att andas häftigare, höja pulsen, få oss att svettas och bli illamående. Men varför finns de? Svaret är enkelt: för vår överlevnads skull. Känslorna fanns före språket och är ett verktyg för att kommunicera både med andra och med oss själva. Våra känsloyttringar hjälper, eller stjälper, effektivt våra möjligheter att överleva fysiskt och socialt i en grupp. Idag är det inte lika ofta som vi är i situationer där fysisk överlevnad ligger i potten, men känslorna och deras uttryck är lika starka som för 200 000 år sedan.

Olika sorters känslor och deras triggers

Man brukar dela in våra känslor i nio positiva och negativa så kallade ”grundaffekter”: glädje, nyfikenhet, förvåning, sorg, ilska, oro, skam och äckel.

Känslorna utlöses av olika anledningar, så kallade triggers. Det kan vara yttre faktorer, exempelvis en kollegas uppträdande, men de kan även utlösas av våra egna tankar och erfarenheter av olika situationer. Hur vi är som personer har också betydelse, vissa reagerar helt enkelt snabbare och starkare än andra. 

DOs and DON’Ts kring känslor

Hur mycket påverkas vi då av våra känslor? Mycket! I regel är vi väldigt känslostyrda oavsett hur mycket vi intalar oss att vi är rationella och förnuftiga. Att styra sina känslor är mer eller mindre omöjligt. Nöten att knäcka är hur vi reagerar på och hanterar våra känslor. Lyckas vi med det kan vi spara mycket energi och undvika mycket besvär, både för oss själva och omgivningen. Här är ett par grundläggande DO’s and DON’T’s för känslohantering:

DON’T

  • Förneka inte dina egna eller andras känslor.
  • Förminska inte dina egna eller andras känslor.
  • Jämför inte dina egna känslor med andras. Det du känner är inte fel bara för att andra inte känner likadant.
  • Skuldbelägg inte dig själv för dina känslor.
  • Låt inte dina känslor leda till aggressivitet, vare sig mot dig själv eller andra.

DO

  • Uppmärksamma dina känslor, känn efter och identifiera vad du känner.
  • Acceptera att du känner det du känner. Det är ok!
  • Reglera volymen på känslan. Kanske behöver du svalna lite för att få kontroll över situationen. 
    Ett väldigt enkelt och fysiskt sätt att reglera en känsla är att fokuserat andas med lugna, djupa andetag. Att röra på sig är också ett effektivt sätt att öka kontrollen. En kort promenad eller en rejäl löptur, mängden är upp till var och en.
    Viktigt är också att ha en plan för vad man kan göra när man ställs inför en potentiellt känslosam situation. En liten lista med åtgärder som du vet fungerar för dig när känslorna börjar bubbla kan vara bra att ha.
  • Sista steget är att kommunicera med andra inblandade, exempelvis familj eller kollegor, om hur olika situationer och beteenden får dig att känna. Då blir det enklare att rätta till det som skapar negativa känslor.

Hjälp andra med deras känslor

Ovanstående principer är även användbara när du ska bemöta någon annans känslor. Uppmärksamma dem, acceptera dem och hjälp till att reglera dem. Här är det givetvis viktigt att vara noga med vilka ord man väljer, att säga ”Vad sur du är!” förbättrar knappast situationen medan ”Jag märker att det är någonting…?” kan öppna upp för dialog och förståelse. 

Men ibland behövs en hjälpande hand och då finns vi på Feelgood här för dig och din organisation. Våra erfarna psykologer erbjuder bland annat stödsamtal för chefer och medarbetare, ledarkonsultation, utbildning och grupphandledning. Tveka inte att höra av er om de interna resurserna inte skulle räcka till. 

Må så gott!