Vad är viktigt när vi planerar ny kontorsmiljö?
När en ändring i verksamheten planeras ska arbetsgivaren bedöma om ändringen medför risker för ohälsa eller olycksfall som kan behöva åtgärdas. Det är också viktigt att se vilka friskfaktorer som förändringen kan föra med sig. En riskbedömning behöver göras inför nybyggnad, flytt eller ombyggnad av kontorslokaler. Det är i det förebyggande arbetet som påverkansmöjligheterna är störst och kostnaderna lägst. Ni får också mest långsiktig nytta av insatserna.
Syftet med riskbedömningen är att säkerställa en god fysisk arbetsmiljö i det nya kontoret. Det betyder att bedömningen fokuserar på de risker och brister som kan tillkomma när kontoret förändras. Ett exempel är när en verksamhet med enskilda cellkontor byggs om till ett öppet kontorslandskap eller till ett aktivitetsbaserat kontor. Arbetet med att bedöma eventuella risker på grund av den planerade ändringen ska i stort sett gå till på samma sätt som vid riskbedömning i den löpande verksamheten. Den stora skillnaden är att det inte finns en faktisk arbetsplats eller situation att bedöma. Vid en större förändring bör en särskild arbetsgrupp tillsättas som har kunskap om det som ändringen berör.