Hur kan vi säkerställa en god organisatorisk och social arbetsmiljö?
Trivsel, trygghet och psykisk hälsa på arbetsplatsen har stor påverkan på produktivitet och lönsamhet. När arbetsgivare ser ett behov av att förbättra den organisatoriska och psykosociala arbetsmiljön, är det avgörande för resultatet att börja med att kartlägga både de faktorer som förorsakat ohälsa och de friskfaktorer som höjer arbetsgruppens motivation, engagemang och effektivitet. Att genomföra mätningar och kartläggningar är en naturlig del av processen för att veta nuläge och välja rätt insatser.
Tillsammans väljer vi rätt analys och därefter rätt insatser som ger det önskade resultatet. Vi utgår från kraven i Arbetsmiljöverkets föreskrift 2015:4 om organisatorisk och social arbetsmiljö. Vi kartlägger, utvecklar eller utbildar så att arbetsgivaren, ledarna och medarbetarna kan ta ansvar för kunskaper, mål, arbetsbelastning, arbetstider och hanteringen av kränkande särbehandling.