Äntligen tillbaka på jobbet! Tips för en bra start på hösten.

Minns du känslan av ett sommarlov som närmar sig slutet och när längtan till skolan sätter in? Glädjen över nytt papper på böckerna, ny skolväska eller en ny fröken. Förhoppningar om en sund omstart och längtan över saknade kompisar. Kan du återkalla den känslan när du nu är tillbaka på jobbet efter semestern? Nya mål, nya utmaningar och kanske en och annan ny kollega.

Vi människor mår bra av att arbeta, vara aktiva och kreativa. Kanske har semestern inneburit ett välkomnande avbrott på dina rutiner, men nu ser du fram emot att komma tillbaka till goda och energigivande vanor. Här är några råd på vägen.

Fokus på det goda

Ett bra val är att fokusera på och gödsla med de positiva faktorer som en avslutad semester och nytt arbetsår innebär. Enligt Åke Pålshammar, lektor i psykologi på Uppsala Universitet, är rutiner, rytm och ordning livsnödvändigt för oss. Vi mår bra av den stabilitet arbetet ger. Att jobba håller hjärnan vital och gör oss mer alerta.

Visst behöver vi en tids frånvaro och avbrott från arbetet, men likaväl behöver vi arbeta för att mår bra. Andra källor till välmående är känslan av att vara behövd, glädjen över att ha ett jobb och den bekräftelse vi ofta får på arbetsplatsen.

Regelbunden återhämtning hjälper dig att fortsätta må bra

Oavsett om du fått tillräckligt med återhämtning under din ledighet är det just återhämtning och vila som är den ursprungliga iden med semester. Vi behöver ladda batterierna för elva nya månader. Glömd bara inte att det är viktigt att det finns tillfällen till regelbunden återhämtning i vardagen också. Att återhämta sig är inte bara något som ska ske under ledigheter.

Fem tips på bra redskap för återhämtning från arbetet:

Fysisk aktivitet. Regelbunden motion och rörelse är en av de bästa återhämtningsaktiviteterna. Det ger oss bl.a tillgång till både rogivande och upplyftande ämnen som kroppen själv producerar.

Gör något nytt och annorlunda. Att göra något du inte annars gör och lära dig något nytt är ett kreativt sätt till avspänning och återhämtning från en stressig vardag. Det kan vara aktiviteter som är såväl praktiska som mentalt orienterade.

Bryt mönster. Ändra lite på de invanda vanor du haft för att inte så lätt hamna i samma känsla som före semestern. Ta dig till jobbet på annat sätt än tidigare. Ät lunch på nya ställen. Byt plats så att du ser andra delar av kontoret och andra medarbetare.

Naturen. Att vistas i naturen är återhämtande. Gå ut i skogen, gå en promenad i närliggande naturområde eller sätt dig i parken en stund på lunchen om du har nära till en sådan.

Läs skönlitteratur. Att gå in i fantasins värld är återhämtande och ger energi. Läs några sidor i en bra bok innan du släcker för natten.

Du behöver inte släppa taget om sommaren än

Om du tycker om sommaren, håll då kvar vid den ett tag till. Den är inte slut bara för att semestern är det. Fortsätt att äta lunch utomhus de dagar som det går. Ta ett kvällsdopp efter jobbet, om du har nära till en insjö som ännu inte blivit alldels för kall. Cykla och bär somriga kläder ett tag till. Förläng sommarkänslan och fall inte in i höstlunken onödigt tidigt. Se fram emot brittsommaren; de varma och soliga dagar som inte sällan inträffar kring Brittas namnsdag så sent som 7 oktober.

Det finns många små detaljer i tillvaron som kan bidra till att starten på jobbet efter semestern blir bra och ger, istället för tar, energi. Kanske tycker du det är riktigt skönt att komma tillbaka. Vi spenderar så mycket tid på våra arbetsplatser att vi är värda att trivas och tycka om den tillvaron. Gör du inte det och ser det som en belastning att börja jobba, kom då ihåg att du själv bestämmer över din egen tillvaro. Kan du förändra något? Är det dags att se dig om efter ett annat jobb? Eller kan du själv vara del av orsaken till belastningen? Alla på en arbetsplats har både möjlighet, skyldighet och rättighet att påverka arbetsmiljön och hur vi mår på jobbet, glöm inte det!

Välkommen tillbaka till en spännande höst!